Zapřemýšlejte, kolikrát v životě jste již vyhráli ‚hlavní cenu‘ podmíněnou ‚drobným nákupem‘ v pochybných spotřebitelských soutěžích, koupili bezcennou tretku za ‚zaručeně nejnižší cenu na trhu‘, případně přibrali dvě kila díky ‚zázračnému‘ přípravku na hubnutí? Ani jednou? Pak patříte pravděpodobně mezi mizivé procento evropských zákazníků, kteří ještě nenaletěli klamavé reklamě.
Členové Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů se rozhodli zatočit s tímto neduhem a podívat se nekalým praktikám v oblasti reklamy na zoubek. Návrh zprávy, předložený lidoveckým poslancem Philippe Juvinem 13. září 2010, se zaměřuje na problémy spojené s uplatňováním směrnice Komise o nekalých obchodních praktikách ve vztahu obchodník – spotřebitel a zejména na praktiky využívané v oblasti internetové reklamy a internetových technologií.
Nekalé reklamní praktiky
- Tvrzení, klamně zaručující vyléčení nemoci nebo odstranění jiného zdravotního problému
- Poprodejní servis v jiném jazyce
- Inzerování produktů, jejichž prodej není dovolený
- Klamavé výhry
- Klamné využití „Omezených nabídek“: „Zvláštní nabídka, pouze dnes!“
Větší informovanost pro spotřebitele
Účelem zprávy je napomoci a umožnit spotřebiteli větší informovanost na poli reklamy a také to, aby začal „rozvíjet svůj kritický přístup ke sdělovacím prostředkům, pokud jde o kvalitu obsahu“. Zpravodaj vyzývá Komisi, do jejíž působnosti spadá regulace reklamních pravidel, k několika krokům. Předně, aby formou kampaně více informovala spotřebitele o jejich právech, zvláště pak právu na ochranu a využívání jejich osobních údajů a dále vytvořila program, který by zvýšil povědomí dětí a mladých o úskalích reklamy. Rád by také, aby Komise prosadila uvádění upozornění „reklama založená na chování spotřebitele“ do dotčené internetové reklamy.
O předložené zprávě bude výbor hlasovat 27. října.
Kde mi mohou pomoci?
Krok 1: Vyhledejte pomoc – aby jste si byli jisti, že jste se stali obětí nekalých reklamních praktik a byl porušen zákon, vyhledejte a kontaktujte spotřebitelské sdružení nebo některé z poradenských center ECC-Net.
Krok 2: Podejte stížnost – Došlo-li k porušení vašich práv, podejte stížnost. Vnitrostátní orgány na ochranu spotřebitele jsou oprávněny rozhodovat o stížnostech nebo iniciovat příslušné soudní řízení.